CZYM JEST OFF-ROAD?

Jak najprościej można zdefiniować off-road? To niemal każda podróż pojazdami po nieutwardzonej sieci dróg. Można podróżować samochodami terenowymi pochodzącymi z seryjnej produkcji, terenówkami z dużą ilością przeróbek, często budowanymi od podstaw na indywidualne zamówienie, jak również quadami, skuterami śnieżnymi czy motocyklami crossowymi lub enduro. Na rynku dostępne są również tzw. SUV-y: Sport Utility Vehicle, czyli pojazdy sportowo-użytkowe. Off-road można uprawiać dosłownie wszędzie: w lesie, w górach, na poligonach, w kamieniołomach i wąwozach. Liczy się przyjemność z jazdy i możliwość aktywnego wypoczynku połączona z obcowaniem z przyrodą.

Jak zacząć przygodę z off-road-em?
Przygodę z off-roadem najlepiej rozpocząć pod okiem doświadczonego instruktora nauki terenowej. Pozwoli to na szybką naukę podstaw off-roadu przy jednoczesnym zminimalizowaniu szkód, jakie adept może wyrządzić swojemu pojazdowi i otaczającej przyrodzie.
Więcej informacji na temat imprez organizowanych przez ,,OFF-ROAD PL- Magazyn 4×4” można uzyskać na stronie internetowej: www.off-road.pl

Puchar Polski OFF-ROAD PL
Puchar Polski OFF-ROAD PL to najstarszy i najbardziej znany w Polsce i cykl imprez sportowo – przeprawowych. Na Puchar Polski OFF-ROAD PL składają się trzy rundy. Runda Pucharu Polski OFF-ROAD PL składa się z co najmniej jednego etapu, który zawiera odcinki dojazdowe i próby terenowe. Sklasyfikowane zostają tylko te załogi, które przed zamknięciem mety zdadzą kartę drogową z potwierdzeniem  przejazdu punktów kontrolnych na trasie i prób.
Klasyfikacja
Załogi startujące w Pucharze Polski OFF-ROAD PL są klasyfikowane oddzielnie dla każdego etapu rundy według sumy czasów między punktami kontroli przejazdu i prób terenowych oraz z uwzględnieniem regulaminowych kar. Klasyfikacja końcowa rundy dokonywana jest na podstawie sumy punktów z klasyfikacji etapów danej rundy.
Zawodnicy rywalizują w klasach: Travel, Adventure i Extreme. Samochody zgłoszone w danej klasie muszą spełniać wymagania regulaminu technicznego zawodów przy czym: auta niemal seryjne z niemodyfikowanym nadwoziem startują w klasie Travel, nieco bardziej zmodyfikowane w klasie Adventure, a klasa Extreme pozwala na największą ilość przeróbek.


Parę pojęć ze słownika off-roadowca:

Atak

próba przejechania odcinka terenu

Bulwarowiec

pogardzane przez prawdziwych terenowców pojazdy 4×4 przeznaczone wyłącznie do szpanowania np. na bulwarach. Także posiadacz takowego pojazdu

Cyklon

filtr cyklonowy (spotykany powszechnie w traktorach) wstępnie czyszczący powietrze z wszelkiego pyłu (np. wodnego) poprzez wytrącanie zanieczyszczeń naglą zmianą kierunku przepływu powietrza.

Droga prawdy

miejsce weryfikacji wielu pojazdów terenowych lub ogólnie odcinek terenu który przejeżdżają tylko najlepsze samochody i kierowcy

Dyfer

mechanizm różnicowy lub – potocznie – cały most napędowy
Ekstremy
poważne warunki terenowe i związane z nimi trudności

Fanciarz

określenie właściciela samochodu który dba jedynie o jego wygląd i zgodność z oryginałem, praktycznie nie używając go w terenie. Najczęściej właściciel starego, rzadkiego, dobrze utrzymanego samochodu którego jest mu żal używać w terenie. Nie mylić ze szpanerem.

Gary

cylindry silnika

Glut

mieszanka smarująca z oleju i smaru, stosowana np. do smarowania przegubów napędowych w tzw. kulach

Gnojówa

dobry gęsty olej mineralny

Grill

wykonana z rur stalowych rama chroniąca przód samochodu; rzecz niezbędna w terenie i w ruchu miejskim. Ważna jest solidność materiału i wykonania. Porządny grill ma wytrzymać weryfikacje: np. zderzenie z drzewem, a na pewno ma utrzymać masę samochodu

Gryźć wolant

powrót świadomości i orientacji czasoprzestrzennej po ustąpieniu amoku opętańczego czyli co jeszcze można zrobić o 2-giej w nocy, w lesie, z urwanym dyfrem w samochodzie utopionym w błocie po maskę, który już nie pali, a wilki wyją

Interkuler (intercooler)

chłodnica powietrza doładowującego; pomimo swojej prostoty – urządzenie o trudno przyswajalnej przez laika zasadzie działania i potrzebie stosowania

Kąpiele błotne

szybki przejazd przez odcinek terenu wśród rozbryzgu wody i błota
bardzo błotny odcinek na rajdzie – łatwy do przejechania, raczej szybki, powodujący kompletne zagnojenie samochodu

Kerszer (kaercher)

wysokociśnieniowa myjka niezbędna w procesie przywracania (po akcji lub kąpielach błotnych) samochodowi wyglądu akceptowalnego społecznie

Klęknąć

utracić siły lub uszkodzić samochód w sposób uniemożliwiający poruszanie się

Kręcić szafę

obniżać przebieg samochodu poprzez cofanie licznika kilometrów

Lagier

szczególnie ulubiony przez terenowców rodzaj podłoża, charakteryzujący sie jego brakiem

Łinczing (winching)

ułatwianie sobie życia w terenie przy pomocy wciągarki, niekiedy jedyny sposób na wydostanie się z opresji

Migotki

ogólnie wszelkie elementy zewnętrznego oświetlenia samochodu lub chromowane czy odblaskowe detale zewnętrzne. Pogardliwie o kolorowych lampkach wieszanych na samochodach przez szpanerów

Negatyw

trudny do pokonania zakręt charakteryzujący się zdradliwą krzywizną „wyrzucającą” z toru jazdy

Palić gumy

doprowadzić do zapalenia się opon wskutek tarcia (nawet na mrozie!)

Pomnik

przeróbka samochodu terenowego wykonana bez przemyślenia, w założeniu mająca podnieść jego walory użytkowe, a w rzeczywistości powodująca jego całkowitą nieprzydatność w terenie. Atrybut szpanera.

Pompa do gnoju

pompa do gnoju – samochód na nierozsądnie szerokiej gumie – w terenie charakteryzuje się brakiem ruchu do przodu przy dużej ilości wyrzucanego na wszystkie strony błota

Snorkel

sztywna lub elastyczna, wyprowadzona wysoko do góry, np. na słupek przedni, rura wlotu powietrza do silnika, układu wentylacji itp., zapobiegająca zasysaniu wody podczas głębszego brodzenia; często zaopatrzona w dodatkowy filtr cyklonowy (cyklon)

Ściema

spotkanie terenowców (praktykujących i gawędziarzy) gdzie wszyscy równo ściemniają czyli tworzą wrażenie rzeczowej dyskusji w atmosferze piwnej i nikotynowo-smolnej

Trapy

lub santplejty długie podkładki pod koła ułatwiające wydostanie się z grząskiego lub sypkiego podłoża
Wyposażenie terenowca
w różnych kręgach różne badziewia do obwieszania auta, typu: chromowane łopaty, plastikowe wyciągarki, błyszczące orurowanie z blaszki od konserw, dzwonki parowe i fifułki na zwierzątka. Całkowicie nieprzydatne w terenie lecz powodujące atak zazdrości innych bulwarowców i szpanerów